Passa al contingut principal

LES ASPIRANTS DE LA SOLEDAT

La Congregació de Senyores sota la invocació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist i de la Mare de Déu de la Soledat va ser fundada l’any 1876 –any en què van ser aprovats els seus estatuts- essent la primera priora la Sra. Bàrbara de Otto Crespo i president el prefecte de la Puríssima Sang Mn. Josep Sayol. En aquests primers estatuts, el segon article indica:

«La Congregación se compone de Señoras de todas las clases y condiciones, con tal que sean de buena fama, de costumbres cristianas y que hayan hecho la primera comunión».

Títol d'ingrés a la Congregació del 1929 | Arxiu La Soledat

Tanmateix, també diu en l’article setè: 

«Toda congregante es hábil para obtener los cargos de la Congregación, con tal sea mayor de 20 años y haya transcurrido un año desde su inscripción».

Per tant, cap nena podia ser inscrita a la Congregació fins als 7 anys, que era en aquella època l’edat en què es solia rebre la primera comunió i entrava llavors com a congregant, tot i haver-se d’esperar fins als 20 per poder tenir algun càrrec dins la Junta.

L’any 1897 el canonge Pablo Ayala López és nomenat nou prefecte de la Congregació de la Sang i president de la Congregació de la Soledat en substitució de Mn. Joan Ródenas.

Ayala reorganitza, amb la priora Sra. Bàrbara de Otto, la Congregació de Senyores de la Soledat i el 1899 impulsa la creació de la secció de “señoritas”. És el 17 de març quan s’instaura per primer cop, i organitzat per la Congregació de Senyores de la Soledat, l’acte d’ingrés de 24 noies. Les noies van rebre un diploma acreditatiu i la nova medalla de la  Congregació, que el mateix president Pablo Ayala havia dissenyat l’any anterior.

El Diario de Tarragona del 18 de març del 1899 publica la notícia de l’acte:

«En la sala de Juntas de la Iglesia de Nazaret, ha tenido lugar el acto de ingresar en la Congregación de señoras de la Purísima Sangre, veinte y cuatro señoritas que recibieron de manos del M. I. señor prefecto de la misma los títulos y escudos que han de acreditarlas como a tales congregantas.

El mencionado señor prefecto les dirigió una sentida plática, explicándoles los deberes que contraían como congregantas de la Purísima Sangre y la devoción que habían de tener a nuestro amado Redentor crucificado que derramó su sangre para abrirnos las puertas del Cielo, como también a la Stma. Virgen en su soledad para que las protegiese en todos los días de su vida. Al acto concurrieron, a más de la Junta directiva, otras señoras, y todas salieron complacidas de tal reunión que en verdad fue muy agradable y conmovedora.

El incremento que va tomando la Congregación de señoras, que sin contar con la sección de señoritas, reúne ya el número de ciento treinta congregantas, hace esperar que aquella asociación será pronto lo que fue en otros tiempos, porque vemos el entusiasmo que reina entre las congregantas dispuestas a tributar, a más de los afectos de su corazón los más solemnes cultos para propagar la devoción a la Madre del Salvador en su Soledad».

 L’onze de gener del 1900 apareix al Diario de Tarragona una nota en què comunica: 

«La Congregación de señoras de la Purísima Sangre y Virgen de la Soledad acordó en Junta general que para honrar a su patrona se reunieran las asociadas una hora en los terceros viernes de cada mes en su iglesia de Nazareth, en la que tendrán lugar los ejercicios siguientes: Corona dolorosa, un punto de meditación, plática, una estrofa del Stabat Mater y oración.

La Junta directiva ha determinado llevar a efecto el acuerdo y el viernes 19 del presente mes empezarán los ejercicios, desde las cuatro y media de la tarde hasta las cinco y media. Cada media hora velarán dos señoras congregantas por turno de secciones». És a dir, una mitja hora vetllaven dues senyores congregants i l’altra dues “señoritas”.

Hem d’entendre que aquesta nova secció creada el 1899 estava formada per noies que tenien entre 7 i 20 anys, a diferència de l’actual secció d’aspirants, integrada per nenes fins als catorze.

Tot i això, en la reforma estatutària aprovada l’any 1920 per l’arquebisbe Francesc d’Assís Vidal i Barraquer, no s’inclou cap apartat sobre aquesta secció i es mantenen inalterables els articles segon i setè sobre l’edat d’ingrés a la Congregació i l’edat en què poden començar a exercir càrrecs directius.

Nenes aspirants el Dissabte Sant del 1968 | Foto Vallvé | Arxiu La Soledat

Malauradament, aquests són els únics documents apareguts sobre la secció creada el 1899, ja que en la premsa de l’època no se’n parla més i la nit del 21 de juliol de l’any 1936 tot l’arxiu de la Congregació de Senyores de la Soledat i l’arxiu de la Sang van ser cremats juntament amb totes les imatges i misteris que estaven dipositats a l’església de Natzaret i a la Casa de la Sang. 

Ja l’any 1939 es reorganitza la Congregació sota el mandat de la priora Isabel de Orovio, començant des de zero ja que no hi ha arxius ni llista d’associades. La Junta, durant els primers anys, ha de dedicar tots els seus esforços a refer-se i buscar donatius per adquirir una nova imatge titular.

No és fins al 25 de febrer de 1958, essent la priora la Sra. Matilde de Balle, que en sessió ordinària de junta es proposa i s’aprova l’organització de la secció d’aspirants. El 4 de març es planteja a les associades en junta general anual i es ratifica l’acord amb una gran acollida per part de les assistents. Al dia següent el Diario Español informa d’aquesta sessió de junta general de la Congregació dient:

«...asimismo se acordó que, por vez primera, puedan concurrir las señoras ataviadas con vesta a la Procesión del Sábado Santo y crear la sección de aspirantes femeninas a fin de incrementar las listas de la Congregación con la aportación de las jóvenes».

Un mes després, en la junta del 27 de març, s’aprova imprimir sol·licituds d’ingrés i repartir-les el Dissabte Sant tal com indica l’acta d’aquell dia:

«Como en la junta general tuvo muy buena acogida la formación de la sección de aspirantes, se propone y se acuerda hacer imprimir propuestas semejantes a las de las señoras para solicitar el ingreso y repartirlas entre las Sras. al pasar a besar la Santa Imagen después de la procesión».

 Passada la Setmana Santa, el 25 d’abril en junta ordinària:

«se habla de la nueva sección de aspirantes, acordando que sea la número uno, la señorita Ana M. Boada Valls, por ser su tío el primero que promovió el crear esta sección. Se habla de cómo pueden ir vestidos a la procesión y queda en estudiar la forma, color, etc. de la vesta y escudo. Quedan encargadas de resolverlo y estudiarlo las Sras. Mayoralas Bertrán y Caballé. (...) También se proponen las primeras aspirantes siendo aceptadas». 

Com veiem, les majorals Sra. Rosa Caballé i la que va ser priora entre els anys 1981 i 2005, Sra. Maria Luisa Bertrán, van ser les encarregades de treballar en l’estudi de la nova secció.

Nenes aspirants el Dissabte Sant del 1968 | Foto Vallvé | Arxiu La Soledat

Les dues treballaren amb el disseny i colors de la vesta junt amb la recentment nomenada vocal Sra. Maria Carbó de Malé, àvia de l’exalcalde Joan Miquel Nadal i que pertanyia a la nissaga de Casa Malé del carrer Portalet.

El 10 de febrer, en sessió de junta ordinària:

«se pasa a estudiar el modelo para las vestas y escudo para las aspirantes y después de varias opiniones se acuerda sea, túnica blanca y azul, encargándose del modelo la Casa Malé y el escudo, el mismo de las señoras pero reducido.

También se discute hasta que edad pueden pertenecer a esta sección, acordándose hasta los 14 años cumplidos».

La vesta presentada i aprovada aquell dia era exactament com l’actual, túnica blanca amb botons folrats de blau marí, faixí blau i capa-estola blava cordada al tercer botó de la vesta, gorgera blanca amb cinta blava i guants blancs. L’escut era brodat amb fil vermell sobre fons blanc i cosit a la vesta.

El 28 de febrer el Diario Español de F.E.T. y de las J.O.N.S. anuncia la recent creació de la secció amb un text parcialment erroni, ja que el redactor de la notícia anomena “secció” a la Congregació de Senyores i “subsecció” a la de les aspirants:

«La sección de señoras de la Congregación de la Sangre, integradas en la Soledad han creado la subsección de aspirantes, que formaran por vez primera en la procesión del Sábado Santo. En los escaparates de Casa Malé, ha sido expuesto un pequeño maniquí con la vesta para las aspirantes del color blanco con franjas azul celeste y golilla».

El mateix rotatiu del dia 4 de març informa de la propera celebració de la processó de la Soledat del Dissabte Sant i diu que «por vez primera asistirán a la procesión citada aspirantes de la Soledad con sus nuevas vestas».

El 16 de març es celebra una nova junta ordinària de la Congregació i en aquesta reunió «se proponen a 36 aspirantes, siendo un éxito esta nueva sección, por el interés con qué las Sras. Congregantes y demás personas la han acogido».

Tot i això, el 19 de març de 1959, Dissabte Sant, a causa del mal temps i del perill de pluja, només vuit nenes aspirants desfilen per primera vegada a la processó de la Soledat i acompanyen la imatge de la Mare de Déu des de Natzaret fins a la Catedral.

La crònica del mateix Diario el dia següent deia així: «...figuraron por primera vez ocho niñas aspirantes, vistiendo el hábito gris con ribetes azules, establecido para dicha sección de la Congregación». Un altre cop, el redactor de la notícia torna a errar confonent la vesta blanca de les aspirants per una de grisa.

Aspirants l'any 1985 | Foto Chinchilla | Arxiu La Soledat

En la sessió de junta del 28 d’abril es comenta «el éxito de la procesión que a pesar del tiempo inseguro la asistencia fue de 150 señoras y 8 aspirantes. Se designa a las Sras. Maria Carbó y Magdalena Ferrer encargarse de la sección de aspirantes».

Si bé l’any 1979 la Congregació de Senyores obté el permís per participar a la processó del Sant Enterrament del Divendres Sant anant només amb vesta i tapades amb cucurulla, no serà fins l’any 1982 que ho podran fer les aspirants. Aquell any, en commemoració dels 25 anys de la Processó de La Soledat de Dissabte Sant, s’acorda confeccionar un penó per a les aspirants. Aquest penó, confeccionat per la Sra. Castañon, va ser beneït el 26 de març. La crònica del Diario Español del dia 28 deia així:

«Como preludio de los actos propios de la Semana Santa, en la iglesia de Nazaret se celebró la bendición del pendón que ha bordado la Srta. Castañon con destino a las aspirantes de la Congregación de la Soledad de Maria. Celebró una misa el Prefecto, Dr. Batlle Huguet, ocupando la presidencia la Junta encabezada por la Priora señora Bertrán de Andreu y los miembros directivos de la Congregación de la Sangre. En la homilía, el sacerdote oficiante, glosó el significado del estandarte que agrupa a las congregantes en el mantenimiento de la fe heredada de sus mayores y como esta fe y religiosidad debe ser defendida para transmitirla integra a las futuras generaciones. Seguidamente procedió a la bendición del pendón actuando de madrina de la ceremonia la niña Olivia Merelo de Barberá y Roig».

Aquell any per primera vegada el penó i les aspirants obrien la desfilada de la Congregació de la Soledat a la Processó de Divendres Sant, i també va ser el primer any en què una representació de la Junta de senyores encapçalada per la priora tancava l’acompanyament del pas de la Mare de Déu.

Imposició dels escapularis a les aspirants el 1998 | Foto Chinchilla |Arxiu La Soledat 

Pocs anys després, dues nenes aspirants també acompanyaren per primera vegada el Sant Crist de la Sang a la processó, portant el coixí.

El 4 d’abril de 1998 es celebren dos actes molt importants pel que fa a la secció. Per una banda es beneeix la bandera de les aspirants i per primera i única vegada –fins al dia d’avui- es beneeixen i s’imposen els escapularis a les nenes aspirants.

L’acte va ser presidit per l’Excm. i Rvdm. Dr. Lluís Martínez Sistach, arquebisbe de Tarragona, i pel president de la Soledat i prefecte de la Sang M. I. Dr. Florenci Giralt. També una nombrosa representació d’autoritats civils, les juntes de la Sang i la Soledat, membres de diferents confraries i fidels ompliren aquell dia l’església de Natzaret. En primer lloc es va procedir a beneir la bandera, actuant com a madrina la priora Sra. Maria Luisa Bertrán. Seguidament, el president M. I. Dr. Florenci Giralt va beneir i imposar els escapularis a 27 nenes aspirants. Cal dir que en el mateix acte també es van posar els escapularis a 17 aspirants de la Congregació de la Sang, que a diferència de les aspirants de la Soledat, ja ho havien celebrat l’any 1986, recuperant així una vella tradició perduda en el temps.

Actualment, la secció d’aspirants la formen més d’un centenar de nenes que, a més, des de l’any 1991 participen activament dins la Banda del Pas de La Soledat.

Aspirants a la sortida de la Processó | Foto Ruth Marqués | Arxiu La Soledat

Per acabar aquest article, recordarem unes paraules pronunciades per la nostra estimada i recordada priora Maria Luisa Bertrán l’any 2001, sobre les aspirants de la Mare de Déu de la Soledat:

«Les aspirants de la Verge de la Soledat són el puntal que aporta la força a la tasca quotidiana per continuar amb la nostra responsabilitat vers el seu futur, per a nosaltres són el tresor més valuós de la Congregació. A elles, amb molta estima dedico el poema de l’escriptor Climent Forner que diu així:

L’infant només coneixia

les verges que havia vist:

i cadascuna tenia

sobre els braços Jesucrist.

I ara en veure que venia

amb aquell aire tan trist

una altra vegada verge Maria

sense Jesús d’imprevist.

Li diu amb veueta clara:

em voldríeu, dolça Mare

en comptes del fill absent?

L’infant espera contesta...

la verge inclina la testa

i obre els braços somrient

 

Daniel Pallejà i Blay, 2014

 

Fonts consultades:

  • Arxiu i llibres d’actes de la Congregació de Senyores de la Mare de Déu de la  Soledat
  • Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona


Article publicat a l'opuscle de la Congregació de Senyores sota la Invocació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist i de la Mare de Déu de La Soledat, l'any 2014



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler