Passa al contingut principal

EL PAS QUE ES VA INSPIRAR EN EL CINEMA

Publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014

Imatge de l'article publicat al Diari de Tarragona

La Junta directiva de la Congregació de la Sang va decidir el 1913, pocs dies després de celebrar la Setmana Santa, fer un nou pas de La flagel·lació i renovar tota la vestimenta dels Armats. L’autor escollit per les dues tasques va ser el prestigiós escultor igualadí Josep Campeny i Santamaria (1858-1922).

D’on va venir la inspiració a Campeny per fer el pas de La flagel·lació? Considerem que Josep Campeny va inspirar-se en el cinema.

La seva posició social li permetia anar assíduament a veure òpera al Liceu i gaudir del nou art de Lumière a les sales de cinema de Barcelona.

Pocs mesos després de rebre l’encàrrec de la Congregació de la Sang, concretament el 9 de juny de 1913, els cinemes Diorama i Kursaal estrenaven la gran superproducció cinematogràfica de Hollywood Del Pessebre a la Creu, realitzada el 1912 pel director Sidney Olcott.


Rodada a Egipte i Terra Santa

Aquesta cinta que relata la vida i Passió de Jesús va ser Rodada a Egipte i Terra Santa, utilitzant els mateixos escenaris on va tenir lloc la vida pública de Crist.

Cartell del film 1912 | Arxiu Dani Pallejà

Aquest film va ser tot un èxit atès que era la primera pel·lícula de llargmetratge americà i, a més a més, la primera sobre la vida de Crist.

El 1905 ja s’havia fet una pel·lícula sobre Jesús, però Del Pessebre a la Creu va ser la primera experiència cinematogràfica a posar una estructura narrativa i explicar una història completa en lloc de limitar-se a representar escenes seleccionades com fins en aquell moment s’havia fet en la història del cinema. 

També va ser el primer film en què es van utilitzar tècniques d’il·luminació i efectes especials, com per exemple l’escena de Jesús caminant sobre les aigües, que seria de gran influència per als futurs cineastes.

A la ciutat comtal es van prorrogar les sessions de projecció i va estar en cartellera més d’una setmana–en aquells anys una cinta es projectava entre tres i quatre dies.

A Tarragona es va projectar al Coliseu Mundial, i el 6 de juny de 1913 llegim al Diario de Tarragona la nota següent:

«Hoy último día de la colossal pel·lícula de 2.400metros, dividida en cinco partes titulada ‘Del Pesebre a la Cruz o Jesús de Nazareth’. Durante la producción de la película el quinteto de este Coliseo ejecutará obras musicales de Rosini, Gounod y Chopin».

La importància i l’èxit que va tenir aquest film de ben segur que no va passar desapercebut per Josep Campeny. Fixeu-vos en el fotograma del film i el conjunt escultòric de Campeny. Veureu la increïble semblança que tenen ambdues imatges.

Fotograma de la seqüencia de la Flagel·lació de Jesús del film "Del Pessebre a la Creu". Arxiu Dani Pallejà

Pas de la Flagel·lació de Josep Campeny 1914 | Foto H. Vallvé | Centre d'Imatges de Tarragona | L'Arxiu

La columna alta, la mateixa posició anatòmica de Crist i del botxí de la dreta que el flagel·la. Tanmateix, el soldat romà que en el pas de Campeny està en primer pla, de genolls a terra amb una llança i la corona d’espines a la mà, en el fotograma del film està en un segon pla darrere del botxí de l’esquerra.

Podria ser que Campeny anés a veure aquesta seqüència en diverses sessions o potser el fotograma va aparèixer en algun opuscle propagandístic del film publicat en la seva estrena.

Vídeo de l'escena de la flagel·lació de Jesús, del film 'Del Pessebre a la Creu'

El que sí podem assegurar és que Del Pessebre a la Creu va servir clarament d’inspiració a Campeny per realitzar el pas de La flagel·lació i, fins i tot, podríem dir que va ser el primer misteri de Setmana Santa,no només tarragoní sinó de tot l’Estat espanyol, inspirat en el cinema.

El diumenge 29 de març de 1914, les figures acabades del nou pas arribaren a Tarragona tal com els dos rotatius de la ciutat, el Diario de Tarragona i La Cruz, esmenten en les seves edicions del dimarts 31. Diu el Diario de Tarragona:

«El referido paso a juicio de las personas inteligentes es una verdadera obra de arte».

I La Cruz:

«Hemos tenido ocasión de ver las citadas figuras, y aúnque no presumimos de inteligentes, no reparamos en afirmar que se trata de una soberbia obra de arte que llamará poderosísimamente la atención de cuantos la contemplen».

Curiosament, el nou pas no es va custodiar dins de l’església de la Sang, sinó en un magatzem situat al carrer de Sant Agustí. Allà, al davant del Patronat Obrer, es concentrarien la tarda de Divendres Sant, 10 d’abril, els aspirants de la Congregació a l’espera de ser recollits pels Armats.

El nou pas que era portat a espatlles va ser recollit per la cohort romana, i acompanyat per un bon nombre d’aspirants amb la nova vesta blanca i estola vermella. Darrere del pas, la Banda de Santa Cecília de Tortosa, l’acompanyava al so de les marxes processionals fins a la plaça del Rei. Allà per primera vegada, el públic que es concentrava a l’interior de la plaça més setmanasantera de la ciutat, va poder admirar i elogiar la magnífica obra realitzada per Josep Campeny.

Instal·lada a Natzarè

Ja el 22 de febrer de 1915, La Vanguardia informa que:

«el paso de los azotes, que se inauguró en la procesión del Santo Entierro celebrada el año último en Tarragona y que tanto llamó la atención por su espléndida belleza, ha quedado instalado en uno de los altares laterales de la iglesia de Nazareth, a cuyo efecto, el artista tarraconense, don Salvador Ripoll, ha construido una vitrina, inspirándose en el mismo estilo de la iglesia, de efecto sorprendente y que permite admirar la obra del señor Campeny».

Val a dir que per fer aquest article ens hem hagut de basar en les cròniques i en diferents notes aparegudes en la premsa local i barcelonina de l’època, ja que malauradament les actes de la Congregació van ser cremades juntament amb tots els passos i imatges de l’església de Natzaret durant el capvespre del 21 de juliol de 1936 (vegeu el text adjunt).

 

QUAN LA PLAÇA DEL REI ES VA CONVERTIR EN UNA FOGUERA

El 21 de juliol uns camions amb gent armada procedents de Barcelona arriben a Tarragona per estendre l’ona revolucionària. Saquegen e incendien el convent de Santa Clara. Entren a la Trinitat i Natzaret. A Natzaret treuen el pas de La Flagel·lació, el del Crist de la humiliació, l’Ecce Homo i La soledat i també la imatge del Sant Crist de la Sang i Jesús Natzarè. Desmunten tot el mobiliari litúrgic i ho amunteguen al mig de la plaça juntament amb els arxius de la Casa de la Sang, improperis, vestimentes dels armats i el que saquegen de la Trinitat. Ho cremen. La plaça del Rei es converteix en una gran foguera.

Daniel Pallejà i Blay, 2014 

Per a més informació llegir els articles:

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler