Passa al contingut principal

1905, UNA PEANYA NOVA PER AL PAS DE LA SOLEDAT

Durant els primers anys del segle XX la Setmana Santa tarragonina experimenta una onada profunda de renovació enfocada especialment en la qualitat artística dels grups escultòrics. Tenim constància que el 1902 el Gremi de Marejants restaura el pas del Sant Enterrament, i la Congregació de la Sang renova els cascs dels armats; el 1903 el Gremi de Pagesos restaura la peanya i confecciona nous velluts per al pas del  Sant Sepulcre, i es funda la Reial Germandat de Jesús Natzarè; el 1904 es funda l’Asociación de Jóvenes Aspirantes de la Congregació de la Sang, i una devota del pas de la Flagel·lació regala una cabellera nova per a la imatge de Jesús d’aquell antic pas; els Pagesos continuen amb les seves millores als passos de la Pietat i Sant Sepulcre, i una veïna devota del Cós del Bou regala un mantell nou de seda blava per a la figura de Maria Magdalena del pas del Sant Enterrament del Gremi de Marejants.

I així podríem continuar enumerant moltes millores que es van anar efectuant fins a la fatídica data del 21 de juliol del 1936, data en què la Setmana Santa patí un fort cop de flagell. Aquest cop suposà perdre quasi la seva totalitat de conjunts escultòrics i tots els documents i arxius relacionats amb aquests dies sants.

La Congregació de Senyores de la Mare de Déu de la Soledat també va entrar en aquesta fase de renovació i recuperació d’elements. Per exemple, l’any 1901 confeccionà un nou mantell i vestit per a la Mare de Déu de la Soledat.

Però l’objectiu d’aquest article està enfocat en la construcció d’una peanya nova, l’any 1905, per a la imatge de la Mare de Déu. Per confeccionar aquest article ens hem basat en l’única font documental existent avui dia sobre la Setmana Santa tarragonina d’aquells primers anys del segle XX: la premsa local tarragonina.

Desconeixem certament com era l’antiga peanya del segle XIX, però podríem gairebé assegurar que aquesta devia ser semblant a la de la il·lustració que reproduïm, de dimensions reduïdes ja que fins a l’any 1872 l’acompanyament de la imatge es feia sota pal·li. 

La Soledat de Barcelona sota pal·li | Fragment del full de rengle La Processó del Dijous Sant, editat per F. Paluzié a les darreries del s.XIX. Font: Costumari de Joan Amades. Document cedit per l'Associació Cultural Joan Amades.

El que sí coneixem per la premsa és que aquesta peanya va ser construïda el 1868, tal com ens indica una nota del Diario de Tarragona del 7 d’abril:

«Entre los diversos cambios y mejoras que se introducen este año en algunas de las imágenes y ornamentos propios de la procesión, cuéntase una hermosa carroza cubierta de paño y seda negra con adornos recamados en oro que se han procurado los señores congregantes de la P. Sangre para la imagen de Nuestra Señora de la Soledad».

Aquesta peanya era senzilla, sense cap tipus de treball decoratiu en fusta, però destacava pels ornaments brodats en fil d’or de les seves faldilles de color negre. 

Dos dies més tard, una nota que detalla la composició de la processó del Divendres Sant confirma que el pas seria:

«conducido bajo palio, cuyas varas están conferidas a doce individuos que pertenecen a la Congregación de la Purísima Sangre».

Per tant, aquesta peanya no podia ser gaire gran. El pal·li, amb només sis varals, era portat per dotze congregants que s’anaven alternant durant el recorregut de la processó.

Anem al 1905. Tal com dèiem, la Congregació de Senyores de la Mare de Déu de la Soledat, ja constituïda l’any 1876, amb l’impuls del seu president i alhora prefecte de la Congregació de la Sang, Dr. Pau Ayala, decideix substituir la vella peanya ja deteriorada del 1868. Així trobem al Diario de Tarragona del 28 de març que:

«Las señoras de la Congregación de la Purísima Sangre que tienen a su cargo la Virgen de la Soledad, tratan de hacer construir una nueva y lujosa carroza para dicha imagen, con el fin de que pueda estrenarse en la próxima procesión del Viernes Santo».

Dos dies més tard el mateix rotatiu amplia la notícia:

«El celoso prefecto de la Congregación de la Purísima Sangre, canónigo D. Pablo Ayala, venia sustentando la idea de construir una nueva carroza para la venerada imagen de la Virgen de la Soledad. Para ello el ilustre prebendado formó un proyecto, bajo el cual ha dibujado el correspondiente diseño el reputado escultor D. Félix Ribas, a quien el Sr. Ayala ha confiado la realización de la obra. Esta, según el diseño que hemos tenido ocasión de ver, será de sumo gusto artístico y llamará la atención en la próxima procesión del Viernes Santo».  

La nova peanya del pas de la Soledat. Finals dels anys 20 | Arxiu Dani Pallejà 

No trobem cap més referència fins a l’11 d’abril, quan novament el Diario de Tarragona informa que:

«Se trabaja activamente para que se halle terminada a su debido tiempo la carroza que conducirá a la Virgen de la Soledad. Dicha carroza se construye bajo la dirección de D. Félix Ribas, corriendo la pintura a cargo del Sr. Cornadó y la fabricación de aparatos el señor Danús».

Els aparells del Sr. Danús són els braços amb les tulipes de llum instal·lades. Aquests braços, vuit en total, portaven cinquanta tulipes amb els seus ciris, tal com ens diu el mateix rotatiu en la crònica de la processó del Divendres:

«…congregantes con vesta y golilla acompañando el paso de la imagen de la Virgen de la Soledad, llevada sobre una nueva y riquísima carroza adornada con artísticos candelabros que contenían cincuenta luces…».

En l’edició del Diario de Diumenge de Pasqua apareix una nota més acurada. Es tractava d’un elogi a la peanya nova, al seu promotor i als artistes que la van realitzar, alhora que realçava aquesta nova adquisició que ajudà a enriquir artísticament el conjunt de la processó del Sant Enterrament del Divendres Sant:

«LA NUEVA CARROZA DE LA SOLEDAD. – Con justa razón tiene ya fama universal la esplendidez con que Tarragona celebra todos los años la procesión del Viernes Santo, en la que, y como a porfía, emulan unas con otras todos los gremios y hermandades con la mayor brillantez y lucimiento sus respectivos pasos.

En el presente le ha cabido la suerte dar un agigantado paso en aquel sentido a la Congregación de Señoras de la Purísima Sangre que tiene a su cargo la Virgen de la Soledad, y en efecto, el M. I. señor prefecto D. Pablo Ayala que ha tiempo tenia iniciado su hermoso proyecto para la construcción de una nueva carroza en donde se pudiera llevar dignamente tan venerada imagen en la procesión, ha visto este año colmados sus deseos. Y verdaderamente dicha carroza ha sido lo más notable que se ha visto en dicho acto religioso por su riqueza en los trabajos de escultura practicados con suma pulcritud y delicadeza en los talleres de D. Félix Ribas; su pintura y dorados llevados a cabo por el artista D. Pablo Cornadó y los ricos candelabros primorosamente trabajados por el industrial D. Juan Danús, que con el paño y adornos de seda y oro formaban en conjunto una obra acabada que era el encanto y admiración de los congregantes de ambos sexos y del público inteligente».

D’aquesta peanya, podem veure per diferents fotografies de l’època que als laterals del pis superior de la mateixa hi destacaven quatre escuts ornamentals treballats en fusta i daurats: al frontal i darrere, l’escut de la Congregació de la Soledat, un cor traspassat per una espasa; en un lateral, l’escut de la Congregació de la Sang amb les cinc llagues; i a l’altre, el dels aspirants, dos flagells creuats amb la columna de la flagel·lació.

Pas de la Soledat. Anys 10 del segle XX | Arxiu Dani Pallejà

Aquesta peanya tant artística va ser duta a coll fins al 1924. L’any següent, davant les crítiques rebudes sobre l’excessiva durada de la processó per les múltiples aturades dels passos duts a espatlles i l’elevada despesa que suposava el lloguer dels portants, la Congregació de la Sang decidí posar rodes als seus misteris. D’aquesta manera al pas de la Soledat se li va fer una nova carrosseria fabricada al taller del Sr. Joan Marrugat i Almirall i passà a ser dut per dos homes que l’empenyien, tal i com es pot veure a la fotografia del pas de la Soledat per la coca central de la Rambla Nova.

Any 1929 | Arxiu Dani Pallejà

Aquesta peanya va desaparèixer engolida per les flames juntament amb les imatges, altars i tot el que es guardava a l’interior de l’església de Natzaret, el fatídic dia 21 de juliol del 1936, al bell mig de la plaça del Rei, centre neuràlgic de la nostra Setmana Santa.

Daniel Pallejà i Blay | 2015

 

Fonts consultades:

  • Diario de Tarragona (anys 1868 i 1905). Biblioteca Hemeroteca Municipal de Tarragona.


Article publicat a l'opuscle de la Congregació de Senyores sota la Invocació de la Puríssima Sang de Nostre Senyor Jesucrist i de la Mare de Déu de La Soledat, l'any 2015



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler