Passa al contingut principal

1919, FA CENT ANYS

Les alces de preus una vegada finalitzada la Primera Guerra Mundial va provocar que els sindicats demanessin millores socials, fet que comportà nombroses vagues. El 4 de febrer del 1919 va començar a Barcelona la vaga de la Canadenca, l’empresa que produïa i subministrava el 70% de l’electricitat que consumia Catalunya. El 26 de febrer s’afegien a la vaga els treballadors de totes les companyies d’electricitat, gas i aigua. El 13 de març es va declarar la suspensió de les garanties constitucionals i l’estat de guerra i el 25 de març Barcelona era ocupada militarment. Fins i tot Cambó va sortir amb el fusell de sometent a l’esquena. 

Tarragona tenia un cens aproximat de 22 mil habitants. Aquell any, la ciutat va plorar la mort de l’escultor Julio Antonio, autor del monument als Herois de 1811, popularment conegut com “Els Despullats” i que l’autor no va poder veure mai col·locat a la Rambla ja que la moralitat de l’època no permeté la seva instal·lació pública fins el 1931.

L’alcalde Manuel de Orovio Romeu dictà un ban en què obligava els comerços, tot i que ell era del gremi, a tancar des de les dotze de la nit de dissabte fins a les dotze de la nit de diumenge, exceptuant-ne els cafès i bars. 

El Gimnàstic va guanyar el Campionat de Catalunya i el 2 de febrer va guanyar al camp d’esports de Reus per 1 a 5. El Nàstic tenia un pressupost de 2.400 pessetes i 650 socis.

 L’any passat vam finalitzar l’article del 1918[1] amb la notícia de la mort, el 22 de desembre, de l’Arquebisbe Antolín López Peláez, i del funeral celebrat a Tarragona cinc dies després. Per tant, Tarragona passava a ser seu vacant fins que no es nomenés a un nou Prelat.

La primera notícia del 1919 sobre la nostra Congregació apareix el 4 de gener. Aquell dia es va celebrar a l’església de Natzaret un funeral en memòria del difunt Arquebisbe[2]. Aquell mateix mes el Diario de Tarragona es feia ressò de la mort, el dia 26, a l’edat de 37 anys, de Josep Maria Brell Pàmies. Havia estat vocal de la junta directiva de la Congregació des del 1914 fins el 1916 i era germà del sastre Vicens Brell Pàmies, que ocupava llavors el càrrec de majoral segon. La notícia[3] dona fe del funeral que es va celebrar a l’església de Natzaret i de la comitiva que l’acompanyà fins al cementiri, encapçalats per la junta de la Congregació.

Pas de l'Ecce Homo a la Plaça del Rei el Divendres Sant | Arxiu Dani Pallejà

El diumenge 16 de febrer va tenir lloc la Junta General Ordinària de la Congregació[4], durant la qual es va procedir a la renovació dels càrrecs següents: Sr. Joan Ripoll, majoral primer; Mn. Josep Miró, vocal eclesiàstic primer; Sr. Ignasi Cornadó, vocal seglar primer; Sr. Joan Moles Sabaté, vocal seglar quart; Sr. Josep Reyes, secretari i Sr. Rafael Miracle Vallvé, vicesecretari interí. La resta de components que continuaven a la Junta Directiva de la Congregació eren els següents: Mn. Hermógenes Malo, prefecte; Sr. Ferran de Querol, sotsprefecte; Sr. Vicens Brell Pàmies, majoral segon; Sr. Josep Punsoda, majoral tercer; Mn. Joaquim Aubanell Vidal, prior; Mn. Josep Figuerola, vocal eclesiàstic segon; Sr. Manel Guasch Monravá, vocal seglar segon; Sr. Antoni Quintana, vocal seglar tercer; Sr. Pere Tomàs Farret, vocal seglar cinquè; Sr. Jaume Fuster Pomar, vocal seglar sisè.

El Diario de Tarragona del 18 de febrer va publicar un extens escrit amb el títol de «Al Excmo. Ayuntamiento de esta ciudad; al elemento militar, eclesiástico, civil, industrial, artístico, recreativo, sportivo, etc., etc.; en una palabra: a las fuerzas vivas de la capital»[5]. Aquest escrit era una pluja d’idees per revitalitzar la ciutat en totes les seves vessants desprès que, segons diu el text, amb l’inici de la Primera Guerra Mundial es paralitzessin les comissions de festes de l’Ajuntament i d’altres entitats ciutadanes que fins aleshores s’havien preocupat per organitzar activitats que atreien als tarragonins i turistes. Una de les propostes va dirigida a la Congregació amb els següents termes: «La Real Congregación de la Purísima Sangre debería organizar con mayor solemnidad el traslado de los pasos desde las cofradías a Nazareth en horas y días diferentes».

El 25 de febrer apareix la notícia del nomenament de Mn. Lluís Güerri Esteve com a nou prior de la Congregació en substitució de Mn. Joaquim Aubanell Vidal[6].

Ja dins el temps quaresmal, la Congregació celebra tots els dilluns a les sis de la tarda, les pregaries relacionades amb els misteris de la Puríssima Sang, meditació, sermó i cant del Miserere[7].

Recollida del pas de Jesús Natzarè | Arxiu Dani Pallejà

El 19 de març la Gaceta de Madrid publica el decret del Rei Alfons XIII, signat el 27 de febrer, en que nomena a Francesc Vidal i Barraquer nou arquebisbe de Tarragona[8]. El nou prelat, però, no entrarà a Tarragona fins al mes de desembre.

Tres dies desprès, concretament el 22 de març, l’Ajuntament va celebrar sessió de Consell Plenari. En un dels punts s’aprova la «petición de la Congregación de la Sangre de N. S. J, para levantar 35 centímetros el dintel de la Puerta de la Iglesia de Nazareth»[9]. Recordem que en l’article del 1918 fèiem referència a la reunió de Junta Directiva del 20 de desembre, on s’encarregà un informe al congregant i arquitecte Sr. Ramón Salas Ricomà[10] sobre l’ampliació de la porta de l’església. El motiu era per causa de  l’alçada del nou pas de l’Ecce-Homo, ja que no entrava sense haver de desmuntar el capitell de la columna. Els 35 centímetres d’ampliació permesos, encara no eren suficients per tal de que el pas entrés a l’interior de l’església amb la columna sencera. Tanmateix, per alçada tampoc entrava a la capella reservada per a la seva exposició i culte, fet que la Congregació va decidir reformar també el pas reduint l’alçada de l’escalinata on eren recolzades les figures i la columna.

Entrant ja al mes d’abril trobem la notícia de les gestions econòmiques que es van fer per tal de que el pas del Sant Enterrament del Gremi de Marejants pogués participar a la processó[11]. Eren anys en que el Gremi tenia serioses dificultats per assumir el cost que suposava treure el pas a la desfilada.

Tornant a les obres d’ampliació a la porta de Natzaret, el dia 6 trobem la referència al Diario de Tarragona: «en la Puerta de la Iglesia de Nazaret que da a la plaza del Rey, se están practicando obres de ensanche que permitan la entrada cómoda a los pasos de la procesión del Viernes Santo»[12].

Dos dies desprès s’anuncia que «la Congregación de la Purísima Sangre de N. S. Jesucristo ha nombrado pendonista para la procesión del Santo Entierro a nuestro paisano el reputado comerciante D. Javier de Muller»[13].

Pas de la Flagel·lació a la Plaça del Rei | Arxiu Dani Pallejà

Entrem ja a la Setmana Santa. Diumenge de Rams es va celebrar la Junta General de la Secció d’Aspirants de la Congregació, de la que el Diario de Tarragona publicà una crònica en l’exemplar del Dijous Sant. Deia el següent: «En Junta general de la Sección de aspirantes de la Real Congregación de la Purísima Sangre de N. S. Jesucristo fue nombrada en votación el Domingo de Ramos la Junta directiva de este año, quedando constituida en la siguiente forma:

Presidente. D. José M. Corbella; vicepresidente, D. Antonio Quintana Marín; secretario-contador, D. Alfonso Gay Vila; capilleros: D. Jaime Francés Marqués y D. José Aguadé Gras; arrengladores: don Ramón Olivé Alegret y D. Pablo Vidal Gras.

Además, para llevar el estandarte de la Sección en la procesión del viernes santo fue designado el aspirante D. José Vidal Grau.

Se recuerda a todos los individuos de la Sección el deber que tienen de asistir con vesta y golilla a los divinos oficios, especialmente a la misa de Comunión que a las siete se dirá el jueves santo en la iglesia de Nazaret.

Además se previene a los aspirantes, que antes de la salida de la procesión deberán hallarse reunidos en la entrada de la casa rectoral de la Santísima Trinidad, donde recibirán la oportuna tarjeta que les dará derecho al blandón»[14].

El Dijous Sant el Diario de Tarragona publicava la nota enviada per la Congregació amb la normativa a complir pels congregants que assisteixin a la processó: «Esta Real y venerable Congregación, cumpliendo con lo dispuesto en sus estatutos, pone de manifiesto las siguientes prescripciones:

1a. Se recuerda a los señores congregantes la obligación reglamentaria de asistir a las funciones de Jueves y Viernes Santo, que con toda solemnidad se celebraran en la iglesia de la Congregación, a las siete de la mañana de cada uno de dichos días.

2a. Se encarga a los congregantes la puntual asistencia a la procesión general de la Congregación, y en caso de que no puedan asistir personalmente, hacerse sustituir, a fin de que la Asociación cumpla religiosamente uno de los fines para que fue instituida y viene practicando desde remotos tiempos, a cuyo efecto observaran las siguientes disposiciones:

1a. Los congregantes concurrirán con la debida anticipación a la iglesia para que en el acto de ser llamados por su número, reciban el hacha y se coloquen en el puesto que les corresponda, debiendo volver el hacha sobrante y la papeleta en el acto de entrar la procesión en la iglesia, pues de no verificarlo así, la falta de entrega de los trazos sobrantes, irroga a la Congregación, por la que todos debemos velar, perjuicios que se evitan cumpliendo lo recomendado.

2a. No será admitida ninguna persona a la procesión del Viernes Santo con vesta y capuz, que no sea congregante o sustituya uno de éstos, a cuyo fin deberán usar el escudo, cuyo modelo tiene adoptado la Asociación, exceptuando solamente los individuos que llevan improperios.

3a. Al entrar en la iglesia, todos los congregantes o sustitutos se quitarán el capuz y permanecerán descubiertos hasta el momento de ocupar el puesto que les corresponda en la procesión.

4a. Al salir ésta y durante el curso de la misma, observarán todo el recogimiento debido a tan religioso acto, y para dar más respetabilidad al mismo, si el tiempo lo permite, llevarán suelta la cola de la vesta, de cuyo cumplimiento cuidarán los arrengladores nombrados al efecto.

Los señores arrengladores darán conocimiento en la primera sesión que celebre la Junta directiva, de las faltas que se hayan cometido, para proceder a lo que haya lugar.

Tarragona 16 de Abril de 1919. —P. A. de la J. D.—El secretario, José Reyes.»[15]

En la mateixa publicació apareix també la nota on ens informa que «la procesión saldrá a las siete, de la Iglesia de Nazareth». Cap notícia de la recollida del passos.

On si es dona una mínima referència sobre la recollida es al exemplar de La Vanguardia del Dissabte Sant. Aquesta nota publicada pel rotatiu barceloní va ser escrita el matí del Divendres Sant: «Se observa la presencia de muchos forasteros, atraídos por el renombre de nuestras fiestas de Semana Santa. Como hay sede vacante, estuvo ayer en Barcelona el reverendo don José Martí, portador de tres ánforas de aceite que consagró el señor obispo de esa diócesis, doctor Reig, cuyos santos óleos se han entregado a los sacerdotes delegados que han venido de las parroquias.

Todos los demás actos religiosos han sido presididos por el deán, doctor don Alejo Gamón, quien lavó los pies a doce pobres.

Esta tarde se celebra la suntuosa procesión llamada del Viernes Santo. A las dos de la tarde sale ya la cohorte romana (armats), que van conduciendo a la iglesia de Nazareth los «pasos», que han de constituir el Santo Entierro.

Es pendonista de la Real Congregación de la Preciosa Sangre de Nuestro Señor Jesucristo, el comerciante don Javier de Muller, y de la Real Hermandad de Jesús Nazareno, el ingeniero jefe de Obras públicas, don José Cabestany.»[16]

Pas de Jesús Natzarè | Arxiu Dani Pallejà

Arribem a la crònica de la Processó, concretament ens fixem a la més complerta que és la que ens proporciona el Diario de Tarragona, publicada el Diumenge de Resurrecció sota el títol «La procesión del Viernes Santo». Ens explica que «se celebró con el esplendor de todos los años, siendo la concurrencia tan numerosa, que su paso por la Rambla de San Juan duro tres cuartos de hora.

La guardia civil montada hacía el despejo, siguiendo la cohorte romana.

El primer paso era el de «Jesús en el huerto», al que acompañaba el Colegio del Sagrado Corazón.

El paso de la «Flagelación», acompañado por los jóvenes aspirantes a congregantes.

Paso del «Ecce-Homo», precedido de los seminaristas y música.

Real Hermandad de «Jesús Nazareno», con la música y bandas de cornetas y tambores del Regimiento de Almansa llevando el pendón principal el ingeniero jefe de Obras públicas Sr. Cabestany y sosteniendo los cordones D. Diego Gómez y D. José M. Pujol.

La Real Congregación de la Purísima Sangre con la imagen del Crucificado y escolanía.

Paso llamado de la «Piedad», perteneciente al Gremio de labradores, y música.

Paso del «Santo Entierro», acompañado del Gremio de pescadores.

El «Santo Sepulcro», al que daba escolta la escuadra de gastadores, y música.

El pendón principal, que era llevado por D. Javier de Muller, siendo cordonistas el comerciante D. Enrique Gorbella y el señor marqués de Vallgornera.

Congregantes con vesta y golilIa; alumnos del Seminario; el paso de la Virgen de la Soledad»; la Junta de la Congregación con el prefecto Dr. D. Hermógenes Malo.

La presidencia, formada por el primer teniente alcalde Sr. Salvadó, el coronel de la Zona y los concejales Sres. Martorell, Vallhonrat, Sugrañes y Cadiach.

Cerraba la marcha una sección de la guardia urbana y una compañía de Luchana con banda y música.

La procesión regresó a las 10,30 al templo de Nazareth, de donde había salido a las 7,15 de la tarde»[17].

Ja no tenim les cròniques detallades amb el numero de participants que vam tenir els dos darrers anys. El que sí podem destacar es l’endarreriment de l’horari de la processó, que l’any 1917 arrencà a les 18h, el 1918 a les 18.30h i en aquest 1919 a les 19.15h, quan estava programada per a les 19h.També hi ha diferència en la recollida dels passos, però en aquest cas un avançament en l’hora de sortida dels armats, si el 1918 sortiren a les 15h aquest 1919 va ser a les 14h.

Monument i vetlla del Dijous Sant a l'església de Natzaret | Arxiu Dani Pallejà 

Un altre aspecte a destacar és l’acompanyament del pas de l’Ecce-Homo. Recordem l’article de l’any passat on vam seguir el litigi obert entre les dues congregacions, de la Sang i Ecce-Homo, per la propietat i custòdia del nou pas de Josep Rius. Aquest any no hem trobat cap nota periodística que ens pugui permetre treure una conclusió exacta de com es va resoldre finalment el cas. Veiem en la crònica publicada al Diario de Tarragona, que és gairebé idèntica a la publicada al diari catòlic La Cruz, que no esmenta la participació de la ‘Hermandad del Santo Ecce Homo’. Les dues cròniques diuen que el pas va anar acompanyat de seminaristes i música.

Probablement, l’arquebisbe Antolín López Pelàez no va resoldre abans de la seva mort les al·legacions que va fer la Germandat en contra de la resolució adoptada pel prelat. Aquesta resolució indicava que el propietari del pas era la Mitra (tal i com demanava la Germandat), però que la custòdia i culte anava a càrrec de la Congregació de la Sang. La Germandat només tenia el dret a acompanyar-lo i a assumir-ne els costos en la seva sortida a la Processó.

Tot sembla indicar que un cop la seu tarragonina va ser seu vacant, les dues congregacions no arribaren a cap acord i la Germandat resolgué no participar a la processó fins que el nou arquebisbe resolgués definitivament aquestes desavinences. La documentació que hem pogut consultar d’anys posteriors ens confirma aquesta decisió presa per la Germandat del Sant Ecce-Homo, almenys fins el 1922. Però això ja ho anirem veient els propers anys. El que sí queda clar, es que la Congregació hagué de buscar acompanyament per tal de que el pas tornés a sortir, assumint-ne tots els costos de llum, portants i banda musical.

Retornant a la crònica del 1919, el 4 de maig la Congregació va celebrar a Natzaret «la fiesta que todos los años viene dedicando al misterio de la Flagelación del Señor. A las once se cantará un oficio en el que será celebrante el Prefecto de la Congregación, D. Hermógenes Malo, y ocupará la sagrada cátedra el canónigo D. Esteban Canadell»[18].

El 6 de juny apareix una nota de la Congregació fent una crida als seus congregants a assistir a la Processó de Corpus: «En la imposibilidad de avisar personalmente a todos los señores congregantes, interesándoles asistan a la solemne procesión del Santísimo Corpus Christi, que saldrá de la santa Iglesia Catedral Basílica el día 19, a las seis de la tarde, se les participa por el presente aviso, que el punto de reunión será en la capilla de la Purísima Concepción, donde se les facilitará vela; rogándoles a la vez no dejen de asistir a tan edificante acto ostentando el escudo de esta Real y venerable Congregación»[19].

Tornem per uns instants al cas Ecce-Homo, ja que la Congregació decidí instaurar una festa anual dedicada al nou pas. Trobem la notícia al Diario de Tarragona que ho notifica així: «La Real y Venerable Congregación de la Purísima Sangre de Nuestro Señor Jesucristo ha instituido una fiesta anual en honor del nuevo paso del Ecce-Homo, adquirido por donación de la Comisión que se formó a este fin. Por vez primera, se celebrará este año y tendrá lugar mañana domingo, en la iglesia de Nazareth. A las once, se cantará un solemne oficio bajo la batuta del maestro Gols, con sermón por el canónigo Dr. Gomá.

Son en gran número los congregantesque se proponen asistir a dicha solemnidad religiosa»[20]. La institució de la festa i el redactat de la nota, deixa ben clara quina era la situació, almenys per part de la Congregació.

Pas del Sant Enterrament | Arxiu Dani Pallejà

No havent trobat cap nota referent a la festa o diada de la Sang, que s’hauria celebrat a principis del mes de juliol, ni cap altre notícia posterior, tret dels habituals oficis que es celebraven a Natzaret, fem un salt de sis mesos i ens aturem a les portes del Nadal, concretament en l’esperada entrada del nou Arquebisbe Dr. Francesc d’Assís Vidal i Barraquer el dia 21 de desembre. El dia abans de l’entrada, apareixia una nota de la Congregació publicada a la premsa local: «El prefecto y la Junta directiva de la Real y Venerable Congregación de la Purísima Sangre de N, S. J., deseando contribuir al mayor esplendor de la llegada del señor Arzobispo, ruega a todos los congregantes se sirvan acudir a las dos y media de la tarde al Paseo de Santa Clara»[21].

La processó d’entrada del nou arquebisbe va començar sobre les 16h a la Rambla Vella a l’alçada del Convent de Santa Clara (ara Casino de Tarragona), lloc on hi havia un gran arc amb un altar per fer la cerimònia de Jurament del nou prelat. La comitiva es dirigí cap al carrer Portalet, Baixada de Misericórdia, carrers Major i Merceria, Baixada del Patriarca i Plà de la Seu. Al arribar a la Catedral es va cantar el Te Deum, dirigint-se la processó a l’altar Major.

La comitiva va estar encapcalava per la Guardia Urbana seguida dels gegants, entitats cíviques i religioses, la Congregació de la Sang i la Reial Germandat de Jesús Natzarè, particulars i estaments civils, militars i eclesiàstiques[22]. El Tàlem va ser portat pels «representants dels Col·legis d’Advocats, Procuradors i Notaris de les Associacions Adoració Nocturna, Puríssima Sang, Sant Vicens de Paül i Centre Catòlic Obrer»[23]. 

Aquesta ha estat la crònica del que va succeir al voltant de la nostra Congregació i de la Setmana Santa ara fa cent anys. La sèrie d’articles que anem realitzant des de l’any 2017, a través del que s’ha escrit a la premsa tarragonina i en alguns casos de premsa nacional, serveix per a conèixer no només la nostra història com a Congregació, sinó que ens aporta també una part de la història de la nostra Ciutat.

Per a la Congregació, és molt important poder recuperar any rere any aquestes memòries, ja que la tarda del dimarts 21 de juliol del 1936, el foc de la follia humana ens va manllevar tot el gran patrimoni artístic i l’arxiu històric acumulat durant quatre centúries.

Serveixi aquestes línies per recuperar-ho.

Daniel Pallejà i Blay, 2019



[1]DANIEL PALLEJÀ I BLAY. “1918. Fa cent anys”. Revista La Sang 35, 2018. P. 32-39

[2]Diario de Tarragona, 4 de gener de 1919, p. 1

[3]Diario de Tarragona, 28 de gener de 1919, p. 2

[4]Diario de Tarragona, 19 de febrer de 1919, p. 2

[5]Diario de Tarragona, 18 de febrer de 1919, p. 1

[6]Diario de Tarragona, 25 de febrer de 1919, p. 2

[7]Diario de Tarragona, 9 de març de 1919, p. 2

[8]Gaceta de Madrid, 19 de març de 1919, p. 4

[9]Diario de Tarragona, 22 de març de 1919, p. 1

[10]El Sr. Salas també era el president i fundador de la Reial Germandat de Jesús Natzarè

[11]Diario de Tarragona, 3 d’abril de 1919, p. 2

[12]Diario de Tarragona, 6 d’abril de 1919, p. 1

[13]Diario de Tarragona, 8 d’abril de 1919, p. 1

[14]Diario de Tarragona, 17 d’abril de 1919, p. 2

[16]La Vanguardia, 19 d’abril de 1919, p. 11

[17]Diario de Tarragona, 20 d’abril de 1919, p. 1

[18]Diario de Tarragona, 3 de maig de 1919, p. 3

[19]Diario de Tarragona, 18 de juny de 1919, p. 3

[20]Diario de Tarragona, 21 de juny de 1919, p. 3

[23]La Veu de Tarragona, 21 de desembre de 1919, p. 3


Article publicat a la revista La Sang de l'any 2019






Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler