Passa al contingut principal

1917, FA CENT ANYS

L'any 1917 va ser l'any decisiu per al desenllaç final de la Primera Guerra Mundial. Aquell any va esclatar una crisi militar, política i social que va incidir decisivament en la descomposició del sistema de la Restauració. De fet, va ser la conseqüència d'una situació inestable que es gestava des de 1913, provocada pel desprestigi dels partits dinàstics, i que es va intensificar amb l'impacte de la Primera Guerra Mundial.

Recollida del pas de l'Oració de l'Hort | Arxiu Dani Pallejà

Aquell any els bombarders alemanys van atacar Londres amb bombes tipus Gotha. L'atac va causar uns 500 morts. Els Estats Units va declarar la guerra a Alemanya i van decidir participar en la Gran Guerra com aliat de la 'Entente'. A Rússia s'inicià la Revolució d'Octubre, els Boltxevics es van fer amb el poder polític i Lenin va pujar al poder. El govern d'Hèlsinki declarà la seva independència de Rússia, ja que l'antic principat rus de Finlàndia va aprofitar els disturbis revolucionaris que tenien lloc al destronat imperi dels zars. Aquell any va morir a França l'escultor Auguste Rodin, autor de l'escultura neoclàssica El Pensador i es van produir les primeres aparicions de la Mare de Déu a Fàtima. Durant el mes d'agost Espanya va patir una vaga general que causà 71 morts, 37 dels quals a Catalunya. El periodista i polític catalanista Enric Prat de la Riba morí a Castellterçol.

A Tarragona la fesomia de la ciutat seguia canviant. Les restes del baluard de Sant Joan, a la Rambla Nova, eren enderrocades i començava la construcció de l'edifici de les Teresianes. El col·legi del Sagrat Cor es traslladà al centre de la ciutat, concretament al carrer August número 17. Aquell mateix any el Nàstic es va inscriure a la federació catalana de futbol per poder disputar la competició de lliga, i va estrenar l'escut actual. Un dels projectes mai acabats fins al dia d'avui va néixer aquell llunyà 1917, quan es va proposar unir el Balcó del Mediterrani amb els jardins del Passeig marítim a través d'un ascensor. Ho proposà l'enginyer industrial barceloní Tomàs Brull Sabater, però la iniciativa no va tenir el ressò necessari perquè es pogués fer realitat. Amb tot, dos fets van ser destacats aquell any a Tarragona, la gran nevada de febrer, que deixà tota la ciutat emblanquinada, i l'estrena de La vida de Cristóbal Colón y el descubrimiento de América, una superproducció espanyola amb escenes filmades al Port i al barri del Serrallo, i que es projectà al Saló Modern durant el mes de juliol.

Projecte de l'ascensor al Balcó del Mediterrani | Arxiu Dani Pallejà

La Setmana Santa tarragonina estava canviant. Durant els últims anys experimentava un procés de renovació constant, nous passos, noves imatges i noves confraries. Una renovació que aportaria qualitat i prestigi a la Processó del Sant Enterrament, considerada com una de les millors de l'Estat abans de la fatídica Guerra Civil.

L'any 1917 la Congregació de la Sang era la segona entitat local en número de membres associats, 510, per darrere del Club Gimnàstic, que en tenia 525[1]. Seguint la Congregació a través de la premsa local de l'any 1917, única font d'informació que ens queda d'aquells anys abans de la Guerra Civil, ens trobem amb la Junta General Ordinària que es va celebrar el diumenge 4 de febrer a les quatre de la tarda, durant la qual es van fer les renovacions dels càrrecs d'una part dels membres de la Junta. Pel càrrec de majoral segon va ser elegit el Sr. Vicens Brell Pàmies; vocal eclesiàstic Mn. Josep Figuerola; vocal seglar segon el Sr. Manel Guasch Monravà; vocal cinquè Sr. Pere Tomàs Farret i de sotssecretari el Sr. José Reyes Mestres[2].  Amb l'ajuda de la premsa dels anys anteriors podem completar la resta de membres que componien la Junta de Govern de la Congregació aquell any de 1917: prefecte M. I. Hermógenes Malo; sotsprefecte Sr. Ferran de Querol i de Bofarull (autor de l'obra Hereu i Cabalé)[3]; majoral primer Sr. Francesc Ixart de Moragas; majoral tercer Sr. Joan Olivé; prior Mn. Joaquim Aubanell Vidal; vocals eclesiàstics Mn. Josep Miró i Mn. J. Cunillera; vocal seglar tercer Sr. Josep Ventura; vocal seglar quart Josep Rigau; vocal seglar sisè Sr. Pere Llaurador i el secretari Sr. Celestí Salvadó Gras.

El dia següent, dilluns 5 de febrer, se celebrà a l'església de Natzaret a les 19h, 19.30h i les 20h les tres misses reglamentàries en honor al congregant difunt Sr. Josep Vilar Tomàs[4].

Els Armats i el Pas de Jesús Natzaré al carrer Sant Agustí | Foto: Montserrat Amigó | Arxiu Dani Pallejà

Al Diario de Tarragona del dimecres 14 de febrer[5] es va publicar la reunió del Sindicato de Iniciativa, en què demanava a la Congregació una «ligera modificación del curso de dicha procesión en el sentido de bajar por la calle del Hospital y torcer por la calle Augusto para continuar por la calle de San Francisco hasta la Rambla de San Juan, a fin de darle mayor visualidad y sobre todo con vistas a la colocación de tribunas de dicho paseo». En la mateixa nota es demanava al consistori la col·locació de les cadires a la Rambla i es feia ressò la seva indignació envers l’Ajuntament tarragoní per no acceptar la petició per part del sindicat d’oficialitzar les festes de Setmana Santa i Pasqua. Hem de puntualitzar que fins l’any 1928, any de la fundació de l’actual Agrupació d’Associacions de Setmana Santa, era el Sindicato de Iniciativa qui s’encarregava d’organitzar el programa d’actes, donar impuls a la Setmana Santa i vetllar per la seva qualitat. Veurem que dies més tard la mateixa entitat també demanava al «Gremio de Labradores para que al Santo Sepulcro, en la procesión de Viernes Santo, acompañe de nuevo los típicos violines i flautín en vez de banda de música»[6]. L’Ajuntament acordà posar el preu de les cadires a 20 cèntims, els quals serien destinats a la «Cantina escolar»[7].

El primer dijous de quaresma començaren a Natzaret «a las seis de la tarde las piadosas funciones de todos los años durante la Cuaresma, estando encargado de los sermones el canónigo Dr. D. Isidro Gomá»[8].

El diumenge 25 de febrer, primer diumenge de Quaresma, s’iniciaren setmanalment a Natzaret la sèrie de pregàries relacionades amb els «misterios de la Purísima Sangre, seguirá la meditación correspondiente, sermón por el doctor D. Isidro Gomá sobre el asunto ‘Oración en el Huerto’ terminando con el canto del Stábat Mater»[9].

Durant la primera setmana de març la Congregació va oferir al comerciant Sr. Agustí Virgili Vidiella ser banderer principal de la Processó del Sant Enterrament. El Sr. Virgili va acceptar l'oferiment i va anunciar que els seus acompanyants serien l’enginyer Sr. Diego Gómez i l’exalcalde de Tarragona Sr. Josep Prat[10]. 

El 18 de març es va celebrar una Junta General Extraordinària demanada per un congregant en la qual es va desestimar la «proposición de D. Agustín Soler para que se celebraran las fiestas del domingo de Ramos en San Francisco, trasladándose procesionalmente a aquella iglesia la imagen del Crucificado»[11]. Es desconeix realment el motiu d’aquesta proposta, tot i que podríem suposar que tindria a veure amb la capacitat de l’església de Natzaret per acollir els actes d'aquell dia.

Aquell any la Congregació va adquirir «un precioso terno que lo estrenará en las funciones de Semana Santa»[12]. Aquest va estar exposat el Diumenge de Rams en els aparadors de la Sastreria del Sr. Vicens Brell, membre de la Junta de la Congregació. La premsa va publicar que la peça era «de terciopelo negro, bordado en oro fino, destacando en la casulla y capa el escudo de la Congregación de la P. S., bordado en plata. El trabajo fué muy admirado, habiéndolo encargado la Congregación a D. Vicente Brell, quien confió la ejecución al taller de la señora Viuda de Pedro Gusi, de Barcelona, de la que es representante. Con tal motivo el Sr. Brell recibió felicitaciones, siendo la primera del Sr. Arzobispo, quien quiso contemplar tan precioso trabajo, visitando aquel establecimiento después de asistir a la solemne función religiosa que se celebraba en el templo de Nazaret»[13]. La funció religiosa de Diumenge de Rams, que el Sr. Soler havia demanat infructuosament traslladar de Natzaret a Sant Francesc, era la següent: «a las seis de  la tarde, se rezaran los misterios de la Purísima Sangre, seguirá la meditación correspondiente, sermón por el Dr. D. Isidro Gomá, terminando con el canto del Stábat Mater»[14]. Res extraordinari, era el mateix que es feia setmanalment cada dijous i diumenge de quaresma. Dilluns Sant es repetiria la mateixa funció[15].

Imatge de l'Ecce Homo de S. Gurri | Arxiu Dani Pallejà

El Dimecres i Dijous Sant a Natzaret es va celebrar a les set del matí un «oficio soleme, comunión con plática y procesión»[16]. El Divendres es van celebrar els oficis del dia i adoració al Lignum Crucis[17].

Aquell Dijous Sant, aparegueren a la premsa local les prescripcions dirigides als congregants: «Esta ilustre y venerable Congregación, cumpliendo con lo dispuesto en sus estatutos, pone de manifiesto las siguientes prescripciones:

1ª. Se recuerda a los señores congregantes la obligación reglamentaria de asistir a las funciones de Jueves y Viernes Santo, que con toda solemnidad se celebrarán en la iglesia de la Congregación a las siete de la mañana de cada uno de dichos días.

2ª. Se encarga a los congregantes la puntual asistencia a la procesión general de la Congregación, y en caso de no poder asistir personalmente, hacerse sustituir, a fin de que la asociación cumpla religiosamente uno de los fines para que fué instituida y viene practicando desde remotos tiempos, a cuyo efecto observarán las siguientes observaciones:

1ª. Los congregantes concurrirán con la debida anticipación a la iglesia para que en el acto de ser llamados por su número reciban el hacha y se coloquen en el sitio que les corresponda, debiendo volver el hacha sobrante y la papeleta en el acto de entrar la procesión en la iglesia o lo más tarde al día siguiente antes del medio día, y de no verificarlo así, la Junta procederá a lo que haya lugar.

2ª. No se admitirá ninguna persona a la procesión del Viernes Santo con vesta y capuz que no sea congregante o substituya a uno de éstos, a cuyo fin deben usar el escudo cuyo modo tiene adoptado la Asociación, exceptuando los individuos que lleven improperios.

3ª. Al entrar en la iglesia, todos los congregantes o substitutos se quitarán el capuz y permanecerán descubiertos hasta el momento de ocupar el puesto que les corresponda en la procesión.

4ª. Al salir ésta y durante el curso de la misma, observarán todo el recogimiento debido a tan religioso acto, y para dar mayor respetabilidad al mismo, si el tiempo lo permite, llevarán suelta y extendida la cola de la vesta, de cuyo cumplimiento cuidarán los arregladores nombrados al efecto.

5ª. Con el fin de no interceptar la puerta de entrada en la iglesia mientras ingresa la procesión, los señores congregantes, a medida que vayan entrando por la puerta de la plaza del Rey, se servirán salir por la puerta de la calle de Nazareth, después de entregado el cartón y el resto del hacha.

6ª. Siempre que por alguna circunstancia, durante el curso de la procesión, fuese necesario, a juicio de los arregladores, revisar alguna papeleta de las hachas de los señores congregantes, vendrán éstos obligados a facilitarla sin que medie en ello protesta alguna por parte del interesado.

7ª. Los señores arregladores darán conocimiento en la primera sesión que celebre la Junta directiva, de las faltas que se hayan cometido, para proceder a lo que haya lugar.

Tarragona 4 de abril de 1917.-Por acuerdo de la Junta directiva, el secretario, Celestino Salvadó»[18].

No hem trobat cap nota a la premsa sobre la recollida dels passos. La Processó va sortir puntualment  a les sis de la tarda. El Diario de Tarragona i el Diario Católico La Cruz recollien el Dissabte Sant la crònica de la processó. Transcrivim tot seguit la del Diario de Tarragona per ser la més concisa: «Suntuosa y espléndida resultó la procesión de anoche que desde antiquísimos tiempos organiza la Ilustre Congregación de la Purísima Sangre, asistiendo todos los pasos, y llevando cada uno de ellos nutrida comitiva. Hacía el despejo una sección de la guardia civil montada, a la que seguía la cohorte romana con sus rítmicos tambores, capitán y corneta; las tradicionales matracas precedían a la bandera de la Purísima Sangre; seguían 124[19] alumnos del colegio del Sagrado Corazón con cirios, acompañando el paso Oración en el huerto; 80 aspirantes de la Congregación con vesta blanca precedían al hermoso paso de la Flagelación; la Hermandad del Ecce-Homo con 47 luces y capilla de cantores; seguía la Real Hermandad de Jesús Nazareno en número de 136 acompañantes, llevando la bandera principal el diputado D. Antonio de Veciana acompañado del catedrático Sr. Holguera y del farmacéutico Sr. Güell, con el magnífico paso del Nazareno y banda de Almansa, a la que seguían la Congregación de la P. Sangre con 128 luces y 83 improperios, nutrida capilla de cantores, llevando la hermosa imagen de Cristo en la cruz los Sres. Ixart, Brell y Rull. Cincuenta y siete acompañantes precedían al paso La Piedad; setenta y dos acompañaban al paso de los Mareantes, con banda de música; la hermandad de los payeses en número de treinta precedían al Santo Sepulcro, al que daba guardia de honor la escuadra de gastadores con las armas a la funerala; el cortejo que acompañaba a la Soledad lo formaban 68 luces, llevando la bandera de la Congregación el concejal D. Agustín Virgili, acompañado de los Sres. Gómez y Prats; seminaristas, Cabildo presidido por el Excmo. e Iltro. Sr. Arzobispo, junto de la Congregación y terno; representantes del Municipio Sres. Armengol, Martorell y Sugrañes; sección de guardia urbana, banda de cornetas y tambores, música y piquete. El religioso acto fué presenciado en todas las calles del curso por millares de personas, viéndose muchos forasteros»[20].

És d'agrair per a la història de la processó que el cronista detallés la quantitat de participants, ja que d'aquesta manera podem determinar el nombre de participants que vindrien a ser els comptabilitzats a la crònica, 773 confrares, al quals sumats als armats, banderers, músics etc. vindrien a ser aproximadament uns 1.300 participants[21].  

Detall del Crist dels Assots | Arxiu Dani Pallejà

No sabem si es va atendre la petició del Sindicato de Iniciativa de modificar finalment el recorregut, però sí que sabem que la Reial Germandat de Jesús Natzarè va lluir per primera vegada la medalla actual dissenyada pel seu fundador i arquitecte Sr. Ramon Salas i Ricomà. Segons el diari La Cruz la processó va finalitzar a les 10 de la nit[22]. 

El que sí que va recollir la premsa local va ser el fatal desenllaç d'una persona que va patir una indisposició mentre contemplava la processó al pla de Palau. Aquesta va ser ràpidament atesa per personal mèdic als baixos de la casa del canonge Boada i morí durant el trasllat a casa seva[23].

El diumenge 21 d'abril a l'església de Natzaret «a expensas de varios devotos del paso de la Flagelación del Señor, se celebrará a las diez y media, un solemne oficio con orquesta y sermón a cargo del Rdo. D. Juan Ros, capellán de las Hermanitas, siendo celebrante el Muy Iltre. señor prefecto de la Congregación»[24].

També es continuaren fent les funcions habituals, entre les quals podem destacar la de les 40 hores durant el mes de juliol, la del dia de difunts l'1 de novembre i les dels diferents sufragis pels congregants traspassats. Cal dir que durant l'any, la Reial Germandat de Jesús Natzarè també celebrava a Natzaret les seves funcions i sufragis pels seus difunts, ja que tenia una capella amb l'altar del Natzarè.

El diumenge 1 de juliol la Congregació va celebrar la Festa de la Puríssima Sang, tal com detalla la premsa: «A las siete y media de la mañana, misa de comunión, siendo celebrante el Dr. Isidro Gomá. Tarde, a las seis, exposición de S. D. M., Trisagio cantado por la capilla del S. Gols, sermón por el citado orador, bendición y reserva. Se suplica la asistencia a dichos actos a los señores congregantes»[25].

Aquell any el rei Alfons XIII va atorgar, a petició del prefecte M. I. Hermógenes Malo, el títol de Reial a la Congregació.  No se sap exactament la data en què es va cursar la petició ni el dia de la concessió, però la premsa local se'n feu ressò el dia 28 d'agost: «El Sr. Prefecto de la Congregación de la Purísima Sangre de Nuestro Señor Jesucristo ha recibido una carta de la Mayordomía mayor de Palacio, participando haber sido otorgado el título de real a la citada Congregación»[26].

Si el 1914 la Congregació havia renovat completament l'equipació dels Armats i substituït el pas de la Flagel·lació per la gran obra de Josep Campeny[27], tres anys després es marcà com a objectiu renovar el pas de l'Ecce-Homo. La imatge de l'Ecce-Homo que es venerava a l'església de Natzaret i que acompanyava en processó la germandat del mateix nom, era de l'escultor barceloní Salvador Gurri, cisellada l'any 1804. Aquesta imatge, propietat de l'arquebisbat, era una figura de vestir amb gran cabellera natural, que durant la processó estava acompanyada per quatre petits querubins situats a les cantonades de la peanya, la qual era portada a coll.

Trompeter dels Armats | Arxiu Dani Pallejà

El 18 d'octubre es publica al Diario de Tarragona la primícia de la renovació de la imatge en els termes següents: «Una comisión de congregantes de la P. Sangre, deseosos de fomentar el esplendor de la procesión del Viernes Santo, cada vez más hermosa, cada año más admirada, se han propuesto dotarla de un paso del Ecce-Homo que sustituya al actual. En pocos años se han construido los de Jesús Nazareno y la Flagelación, los dos a cuál más suntuosos, y va a aumentarse el santo entierro con un nuevo paso que ha de ser una nueva manifestación de arte y religiosidad. El admirable pensamiento de aquellos buenos ciudadanos será una realidad en la próxima Cuaresma. Está trazado ya el boceto: es un grupo escultórico de Jesús en el momento de ser presentado al pueblo por Pilatos, acompañado de un soldado de la cohorte. La ampliación del proyecto, con las figuras a tamaño natural y la carroza, han sido confiados a la casa Rius de Barcelona representados en esta ciudad por los Sres. Brell, siendo esto una garantía de que la obra estará terminada en Marzo de 1918, fecha de la procesión»[28].

Per fer aquest nou grup escultòric i poder-lo sufragar es van obrir llistes de donatius pels congregants i públic en general. L'arquebisbe Antolín López Peláez va encapçalar aquesta subscripció amb un donatiu de 300 pessetes[29]. El que no sabia el Sr. Arquebisbe era que amb l'execució d'aquest nou pas, s'obria un llarg conflicte entre dues entitats: la Reial i Venerable Congregació de la Puríssima Sang, impulsora del projecte, i la Germandat de l'Ecce-Homo, que acompanyava el pas des del 1870. Això però, ho veurem a partir de la propera revista.

Daniel Pallejà i Blay, 2017 



[1] ENRIC PUJOL I CAYUELAS: Nàstic Cent anys d'història. Edicions Tàrraco, 1987  i Nàsticflaix, 100x100 història. Tarragona Ràdio, 2016.  

[2] Diario de Tarragona, 6 de febrer de 1917, pàgina 2

[3] Veure article "Ferran de Querol i el Sant Enterrament de Tarragona" de Jordi Bertran Luengo. Revista La Sang 33. Any 2016

[4] Diario de Tarragona, 4 de febrer de 1917, pàgina 1

[5] Diario de Tarragona, 14 de febrer de 1917, pàgina 1   

[6] Diario de Tarragona, 9 de març de 1917, pàgina 1

[7] Diario de Tarragona, 27 de març de 1917, pàgina 1

[8] Diario de Tarragona, 22 de febrer de 1917, pàgina 2

[9] Diario de Tarragona, 25 de febrer de 1917, pàgina 3

[10] Diario de Tarragona, 17 de març de 1917, pàgina 2

[11] Diario de Tarragona, 20 de març de 1917, pàgina 1

[12] Diario de Tarragona, 1 d'abril de 1917, pàgina 2

[13] Diario de Tarragona, 3 d'abril de 1917, pàgina 2

[14] Diario de Tarragona, 1 d'abril de 1917, pàgina 3

[15] Ibídem

[16] Diario de Tarragona, 4 d'abril i 5 d'abril de 1917, pàgina 3

[17] Diario de Tarragona, 5 d'abril de 1917, pàgina 3

[18] "Congregación de la Purísima Sangre de Nuestro Señor Jesucristo". Diario de Tarragona, 5 d'abril de 1917, pàgina 1

[19] Diario de Tarragona, 8 d'abril de 1917, pàgina 2

[20] Diario de Tarragona, 7 d'abril de 1917, pàgina 1

[21] JOSEP IGNASI BOADA GASULLA: "Setmana Santa. Tarragona 1915-1917". Opuscle Agrupació, 2013  

[22] Diario Católico La Cruz, 7 d'abril de 1917, pàgina 1

[23] Diario de Tarragona, 7 d'abril de 1917, pàgina 2

[24] Diario de Tarragona, 21 d'abril de 1917, pàgina 3

[25] Diario de Tarragona, 1 de juliol de 1917, pàgina 3

[26] Diario Católico La Cruz, 28 d'agost de 1917, pàgina 2; i Diario de Tarragona 28 d'agost, pàgina 1

[27] DANIEL PALLEJÀ BLAY. "El pas de la Flagel·lació de Josep Campeny, 1914-1936". Revista La Sang 31, 2014

[28] Diario de Tarragona. "El paso del Ecce-Homo". 18 d'octubre de 1917, pàgina 2

[29] Diario de Tarragona, 30 de desembre de 1917, pàgina 2


Article publicat a la revista La Sang de l'any 2017





Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler