Passa al contingut principal

UNA IMATGE AMB HISTÒRIA. EL SANT CRIST DE LA SANG, 1894

La Congregació ha recuperat recentment la que fins avui és, sense cap mena de dubte, la fotografia més antiga, no només de la Congregació, sinó de la Setmana Santa tarragonina.

Sant Crist de la Sang de Tarragona, 1894 | Foto Torres | Arxiu Congregació de la Sang

És una fotografia del Sant Crist de la Sang de Benet Baró, de 27x18cm. La tècnica utilitzada en el revelat és l’anomenada “platinotípia”, això és, un positivat per contacte del paper amb un negatiu generalment de vidre, exposat a la llum solar. La imatge es fixava seguidament al paper per l’acció d’un bany amb sal de platí i, per finalitzar, aquest paper es col·locava en un suport de cartolina.

La instantània, signada per “Torres Fotografia” tal com apareix a la part inferior dreta, va ser realitzada a principis de l’any 1894 per encàrrec de la Junta Directiva de la Congregació, amb la finalitat de ser sortejada entre els fidels que aportessin donacions econòmiques per sufragar les despeses que ocasionaven els actes quaresmals que s’organitzaven a l’església de Natzaret. D’aquesta manera apareix la notícia al diari La Opinión: “En el escaparate del antiguo y acreditado comercio del señor Jordà, Portalet, 4, hemos tenido ocasión de ver una magnífica fotografía al platino, obra que honra en gran manera al reputado artista señor Torres, del Santo Cristo que venera la Congregación de la Purísima Sangre en la iglesia de Nazareth, de cuya obra, orlada con marco dorado, se entrega un billete con su correspondiente número a las personas que contribuyan con la limosna de diez céntimos, destinándose la cantidad que se recauda a sufragar los gastos de las funciones que se celebran durante la actual cuaresma en la citada iglesia por la referida congregación”[1]. D’aquesta notícia se’n feren ressò també altres capçaleres locals com el Diario de Tarragona i El Correo de la provincia[2].

Aquesta fotografia va passar a exposar-se tres dies després als aparadors de la Sastreria de Vicens Brell[3] a la Rambla Nova, 57. El Sr. Brell era llavors majoral primer de la Congregació, i en el seu comerç es tramitava la reserva dels improperis que havien de sortir a la processó.

La instantània, groguenca i amb signes de patir foxing[4], ens mostra la totalitat de la talla del Sant Crist de la Sang realitzada l’any 1617 per l’escultor Benet Baró, i destruïda[5] en els fatídics fets ocorreguts a la tarda del 21 de juliol de 1936, en què la fúria iconoclasta s’abatí sobre la ciutat de Tarragona.

Aquesta venerada talla va ser restaurada profundament per l’artista Francesc Boxó l’any 1870, any en què també va estrenar una nova creu realitzada per l’escultor-tallista Antonio Miró[6]. La fotografia ens mostra l’antic rètol INRI i la corona del Sant Crist, ambdós elements de plata estrenats l’any 1742, i s’observen també,  però molt dèbilment, els remats platejats de la creu datats del 1862[7].

L’element que hem de destacar de la fotografia, ja que és la primera vegada que el podem veure, és l’antic sudari o tovallola que porta el Sant Crist. En canvi, en les diferents fotografies posteriors que ja coneixem d’aquesta talla porta un sudari blanc amb un artístic dibuix brodat amb fil d’or que data de 1908[8]. En la fotografia objecte d’aquest article, porta l’anterior sudari de glacé blanc amb serrells d’or realitzat l’any 1867 per l’artista passamaner de la ciutat Josep Maria Hernández[9].

Anunci de Foografia Torres, 1893. Diari de Tarragona | Arxiu Dani Pallejà

L’autor d’aquesta primigènia instantània fotogràfica és Julio Ginés Torres Vivancos. Nascut a Cartagena l’any 1847, va arribar a Tarragona el mes de març de 1879,[10] quan la premsa tarragonina es va fer ressò de l’obertura de la seva primera galeria fotogràfica a la ciutat, situada al tercer pis del número 24 de la plaça de la Font. Torres va ser deixeble del conegut fotògraf francès Julio Planchard Thuille amb qui va residir uns mesos a Alacant abans d’arribar a la nostra ciutat. L’agost de 1881 es va traslladar al primer pis del número 21 del carrer de la Unió,[11] i quatre anys més tard al tercer pis del número 5 del carrer Portalet[12]. Finalment l’any 1890, i després de ser premiat amb la medalla de plata en les Exposicions Universals de Barcelona (1888)[13] i a la de París (1889)[14], va traslladar el seu estudi fotogràfic a l’entresol del número 36 de la Rambla de Sant Joan, lloc on el va batejar amb el nom de “Fotografia Universal Torres”. Va mantenir aquest estudi obert fins a la seva mort, el 1906. A partir d’aquest any en va agafar el relleu el seu fill Ernest Torres Tabart[15].

Daniel Pallejà i Blay, 2019



[1]La Opinión, 25de febrer de 1894, p. 2

[2]Diario de Tarragona, 24 i 25 de febrer de 1894, p. 2; El Correo de la Provincia, 25 de febrer de 1894, p. 2

[3]La Opinión, 28 de febrer de 1894, p. 2

[4] Presència de múltiples taques fosques que es formen per oxidació, acidificació i debilitament de la cel·lulosa del paper i del seu suport. Afectat segurament també per causa del clima tarragoní, la humitat i l’evident pas del temps, ja que té 125 anys .

[5] Només resta del Crist un fragment de la cara, que es conserva a la Sala de Juntes de la Casa de Natzaret.

[6]El Tarraconense, 14 d’abril de 1870, p. 3

[7]Diario de Tarragona, 25 de març de 1864, p. 2

[8]Diario de Tarragona, 14 d’abril de 1908, p. 2

[9]Diario de Tarragona, 17 d’abril de 1867, p. 3

[10]Diario de Tarragona, 4 de març de 1879, p. 2

[11]Diario de Tarragona, 23 d’agost de 1881, p. 4

[12]Diario de Tarragona, 9 de maig de 1885, p. 2

[13]Diario de Tarragona, 18 de novembre de 1888, p. 1

[14]Diario de Tarragona, 29 de setembre de 1889, p. 2

[15]MARTÍ, Jep. Rozada (1859-1938) Fotògraf – escenògraf - periodista. Valls: Edicions Cossetània, 2017


Article publicat a la revista La Sang de l'any 2019



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler