Passa al contingut principal

EL SANT CRIST DE LA SANG

Va passar fa més de dos mil anys. La memòria d'allò que succeí es transmeté de boca en boca primer i a través de manuscrits després. 

Sabem què va passar, és clar, però el relat que tot seguit llegireu està envoltat per la intrigant boira de la llegenda, del misteriós, del prodigi.

El Sant Crist de la Sang de Tarragona 1617-1936. Foto Arxiu Dani Pallejà 
Una turbamulta de fanàtics envoltaven un ésser que en aquestes alçades no era més que una despulla humana, sagnant, brut i humit de suor. Aquell home indefens devia la poca vida que li quedava a uns soldats romans que vetllaven perquè els seus últims passos cap al cadafal s'ajustessin a la llei de Roma. Les mans escapaven de la multitud que insultava i vexava qui només feia una setmana havia estat aclamat com al seu rei. De cop i volta la multitud deixà pas perquè aparegués un gran travesser de fusta de pi, era el Patibulum de la creu, que hauria de carregar aquell presoner. Quan algú el carregà sobre aquella escarransida espatlla, els crits van acréixer.

Ibis ad crucem!, havia pronunciat instants abans el governador romà amb les mans mullades d'aigua tèrbola, i seguint la seva ordre, cap a la creu s'encaminava aquell reu igual que l'anyell és portat al sacrifici. El condemnat donava el primer pas ferm cap al que seria el seu suplici, gran i digne en el seu caminar cap al martiri final.

Dos soldats muntats a cavall encapçalaven la comitiva obrint pas pels carrers estrets i atapeïts de gent que no es volia perdre l'execució de l'home de Natzaret.

Iesus Nazarenus, Rex Iudeorum estava escrit en el Titulus que un soldat pretorià alçava en alt precedint el condemnat, i allà, envoltat de dos botxins amb llurs corretges hi anava Ell, lligat, mig nu, suportant el pes del Patibulum. Llavors va caure, sota les fuetades que li donaren els botxins s'aixecà, tornà a caure, i així fins a tres vegades.

Quan arribaren al Gòlgota, fou despullat, clavat i elevat a la creu. Allà envoltant-lo, una multitud que insultava en primer pla. A les files del darrere, quasi bé amagats, assistien al drama presos de pànic els que encara creien en el seu missatge. Només algú semblava descompondre aquella escena, no pertànyer a aquell terrible món, algú a qui els altres semblaven no veure però que era allí, a primera fila, absort, veient-ho tot.  Algú que va poder veure de molt a prop, cara a cara amb Ell, com el condemnat era conduït des de la Torre Antònia fins al seu altar final, com agonitzava i finalment moria el qui fins ara havia estat l'esperança del poble d'Israel. 

El Sant Crist de la Sang. Tarragona, anys 30 del segle XX. Foto Arxiu Dani Pallejà 
Ho va veure, i tant que ho va veure, i pensà: en veritat aquest home és el fill de Déu.

Aquell espectador extemporani era de Tarragona, encara no tenia quaranta anys, es deia Benet Baró, i al dia següent es despertà sobresaltat amb la sensació d'haver viscut un malson. Al costat del coixí hi trobà un pergamí amb la data de 1616. En ell la Reial i Venerable Congregació de la Sang li encarregà una nova talla del crucificat. Benet Baró mai va confessar el seu secret, ja que no volgué tallar la imatge que li havien encomanat. Ell era conscient que no hi hauria inspiració que pogués fer un rostre més perfecte, més idealitzat, que el del vertader Jesús de Natzaret que ell mateix havia vist morir al Gòlgota.

Passats uns dies, i com que no es podia treure de la ment aquell malson, aquell rostre, aquella imatge del crucificat del Gòlgota, prengué un tronc i en ell hi retratà aquell home. Ni va posar-hi ni va treure-hi res, va deixar que les seves mans tracessin el rostre que veié en aquell estrany somni, i d'aquesta manera sorgí la cara de Déu.

Era el SANT CRIST DE LA SANG.       

Daniel Pallejà i Blay 2005
Article publicat a la revista de la Reial i Venerable Congregació de la Sang 2005



Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

TRESORS DE LA SETMANA SANTA DE TARRAGONA (XII): CONGREGACIÓ DE SENYORES SOTA LA INVOCACIÓ DE LA PURÍSSIMA SANG DE NOSTRE SENYOR JESUCRIST I DE LA MARE DE DÉU DE LA SOLEDAT

Suplement col·leccionable de Setmana Santa amb el número 12, publicat al Diari de Tarragona el 17 d'abril de 2014 Portada del suplement | Arxiu Dani Pallejà EL PATRIMONI La Soledat: resignació i serenitat dins del dolor En la junta celebrada el 20 de novembre de 1962, presidida per la priora Maria Antònia de Canals, es decidí la substitució de la imatge de Camps i Arnau –la segona de l’entitat– per una altra de nova, que li fou encarregada a l’artista de Barcelona, Josep Viladomat. L’artista només cisella el cap i unes mans per tal d’adaptar el nou mantell. L’arquitecte Josep M. Monravà va projectar la peanya, que realitzà la fusteria Reverté. Els treballs de serralleria van anar a càrrec de Ramon Magarolas i la decoració del misteri fou realitzada per Ferran de Castellarnau. Imatge de la Mare de Déu de La Soledat 1963 | Foto Fer-Vi | Arxiu La Soledat La nova imatge va ser beneïda a l’església de Natzaret l’11 d’abril de 1963, Dimecres Sant, essent els padrins la Sra. Alícia de

EL PAS DE JESÚS NATZARÈ. CENT ANYS (1907-2007)

Antecedents històrics anteriors a l'any 1907 El pas de Jesús Natzarè, també conegut popularment com La Verònica , té una arrelada presència a la Setmana Santa de Tarragona. Ja se'n parla el 1698, any en què el Gremi de Corders demanà poder treure la imatge en la processó que en aquells temps es feia el Dijous Sant. Lamentablement la imatge fou destruïda l'any 1811 durant la Guerra del Francès, com a conseqüència de l'entrada de les tropes napoleòniques a la nostra ciutat. Fins aleshores la imatge era venerada a l'antic convent de Santa Clara. Misteri de Jesús Natzarè. Anys 20 | Foto Arxiu Dani Pallejà L'any 1815 es torna a tenir constància d'una imatge del Natzarè realitzada amb cabell natural i que vestia túnica brodada. Es guardava als Pares Franciscans, actualment l'església de Sant Francesc d'Assís, d'on la mare de Ramon Salas, Tecla Ricomà i Rufí, va agafar la imatge del Natzarè per amagar-la a casa seva, evitant així les dramàtiq

1922, FA CENT ANYS

L’any 1922, la ciutat de Tarragona tenia 24.100 habitants i 11.700 electors. Al dic de llevant del port s’hi instal·là un peculiar rellotge (restaurat el 2021), que substituïa els tocs de trompeta per indicar l’hora d’inici de treball i de fi de la jornada laboral. S’aprovà el “tercer plan de ensanche”, que va regir el creixement de la ciutat al voltant d’una plaça (Imperial Tàrraco) i l’ampliació cap al nord-est (actual avinguda de Catalunya). Es millorà l’enllumenat públic de la Rambla. El 7 d’abril s’estrenà al Saló Modern la pel·lícula “Heroísmos”, rodada íntegrament a Tarragona per la Creu Roja, amb l’objectiu de recaptar diners per construir l’Hospital de Sang de la ciutat. La botiga de Conrado Miquel venia els primers discos parladors de ceràmica, que es podien escoltar en un gramòfon i que valien 10 pessetes. Se celebrà la II edició de la Cursa Armangué, que portà a la ciutat més de 15.000 espectadors. El Nàstic es convertí en la primera entitat provincial que superava el miler