La història de la nostra Germandat és prou coneguda. Molts
articles apareguts en els diversos opuscles que la Germandat ha publicat
anualment ens han anat desgranant aquests cent dos anys de vida, i pocs fets
ens queda per descobrir.
Article publicat a l'opuscle de la Reial Germandat de Jesús Natzarè 2005
La capella del Natzaré a l'interior de l'església de Natzaret. Darrera el Pas del Ecce Homo. Arxiu Dani Pallejà |
Remenant per l'hemeroteca, vaig trobar una notícia que em
despertà la curiositat i he cregut interessant publicar-la. Fa referència a la
funció religiosa de Jesús Natzarè celebrada el 1910.
Si ens mirem els Estatuts fundacionals, en els articles 2 i
3 s'especifica el següent:
“Artículo 2º La Hermandad tiene por
objeto honrar y dar culto a la Santa Imagen que se venera en la Iglesia de
Nazareth, y acompañarla todos los años a la procesión del Viernes Santo, con
todo el esplendor y lucimiento que posible sea, siempre y cuando la
Congregación de la Purísima Sangre de Nuestro Señor Jesucristo acuerde
verificar dicho acto religioso.
Artículo 3º Será obligación de
esta Hermandad:
1º Cuidar siempre del aseo de
los vestidos de la Santa Imagen y limpieza de su altar inclusos los ornamentos
que sirven para el mismo; y
2º Procurar que durante las
funciones que la congregación celebre en la Iglesia de Nazareth, esto es, en
los días de la Preciosísima Sangre de Nuestro Señor Jesucristo, Santa Marina,
Los Dolores Gloriosos de María Santísima y todas las que se verifiquen en la
Cuaresma, haya encendida su correspondiente lámpara de aceite y dos velas a lo
menos.”
Cal recordar, tal com diuen els Estatuts, que encara que la
Germandat hagi estat relacionada històricament a l'església de St. Francesc,
celebrava les funcions religioses a l'església de Natzaret, donat que la imatge
titular es conservava en aquesta església des de l'any 1868 per ordre de
l'arquebisbe Francesc Fleix i Solans.
Entre el 1903 i el 1909, a part d'acompanyar la santa
imatge a la processó del Divendres Sant, la Germandat no celebrava cap
viacrucis o funció religiosa pròpia com avui dia. Tot canviaria el 1910 quan en
una de les reunions generals de la Junta Directiva, es decidí organitzar una
festa religiosa dedicada a Jesús Natzarè, tal com surt publicat al Diario de
Tarragona el 8 de març:
“Presidida por su fundador y
presidente D. Ramón Salas, el domingo se reunió en Junta general la Hermandad
de Jesús Nazareno. [...]
El reverendo D. José Martí dio
cuenta de la fiesta religiosa que se celebrará anualmente en la iglesia de
Nazareth, el jueves próximo, la cual consistirá en la celebración de misas
desde las siete a las nueve y media, en sufragio de las almas de los socios que
hayan fallecido durante el año, y por la tarde habrá Rosario, meditación, canto
de motetes y sermón por el Padre Bruno de Igualada, asistiendo con vesta una
comisión de socios.”
Com podem observar, el consiliari de la Germandat presentà
la que seria la primera festa o “diada” de la Germandat. Aquesta se celebraria
el dijous 10 de març, deu dies abans del Diumenge de Rams.
El mateix dijous sortí a la premsa una nota més detallada
dels actes a celebrar:
“Conforme ya habíamos
anunciado con anterioridad, hoy jueves celebra la importante Hermandad de Jesús
Nazareno solemnes cultos dedicados a la imagen titular que se venera en la
iglesia de Nazareth.
Predicará el Padre Bruno de
Igualada, superior de la residencia de los padres capuchinos de esta capital,
el tema correspondiente al acto religioso del “Paso de la calle Amargura.
El altar estará profusamente
iluminado y la imagen del Nazareno lucirá la preciosa corona que este año
llevará en la procesión del Viernes Santo.
La capilla que dirige el Sr.
Gols alternará con bellísimas inspiraciones musicales con los demás actos
religiosos.”
L'última referència que trobem sobre aquesta festa és la
crònica del Diario de Tarragona del dia següent:
“Lucísima resultó la primera
fiesta religiosa celebrada ayer por la Hermandad de Jesús Nazareno, por
iniciativa de su digno presidente don Ramón Salas.
La imagen de Jesús con la cruz
a cuestas, destacábase por medio acetileno, cuya blanca luz daba al sagrado
rostro del Nazareno un aspecto cadavérico que excitaba la piedad del corazón
más indiferente, contribuyendo al esplendor del altar la iluminación profusa y
la bien dispuesta ornamentación.
El Rdo. D. José Martí leyó
varios puntos de meditación que alternó con la capilla Gols, la cual ejecutó
inspirada música y cantó piadosos motetes, pronunciando un elocuente y sentido
sermón sobre el paso de Jesús por la calle de Amargura el P. Capuchino Bruno de
Igualada.
Durante el acto ocuparon sitio
preferente en el presbiterio varios socios con vesta.”
Al llibre de caixa de la Germandat dels anys 1903-1926, hi
trobem les anotacions comptables de les despeses que aquesta funció ocasionà:
“Gastos de la función religiosa
del 10 de marzo dedicada a Jesús Nazareno:
- Cera 40,00 Ptas.
- Música 20,00 Ptas.
- Misas 15,00 Ptas.
- Iglesia 12,00 Ptas.
- Sermón 15,00 Ptas.
- Arreglo del Altar de la función
del 10 de Marzo 8,00 Ptas.
- A D. Juan Danús su cuenta de
aparatos de cetileno empleados en la carroza y en la función religiosa 66,15 Ptas.”
Aquesta celebració religiosa no es realitzà mai més, tot i
que en un principi es presentà com una festa anual. No sabem si el motiu fou
d'assistència o de despeses elevades. Tant la premsa de l'època com el llibre
de caixa no reflecteixen cap celebració especial de la Germandat fins l'any
1928 amb motiu de les noces d'argent de la Germandat.
Daniel Pallejà i Blay 2005
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